Hari ini beberapa orang kawan melakukan mikro pengajaran yang kedua berdasarkan kemahiran yang telah ditetapkan. Hari ini kemahiran menyoal dan kemahiran peneguhan yang cuba ditonjolkan dalam pengajaran dalam kelas. Perhatikan perbualan di bawah :
Guru : Pada pendapat kamu semua, di antara perokok aktif dengan perokok pasif, yang mana yang lebih berpotensi untuk mendapat penyakit atau menerima kesan merokok?
Pelajar : Perokok pasif cikgu.
Guru : Mengapa kamu berpendapat sedemikian?
Pelajar : Kerana mereka lebih terdedah dengan asap rokok.
Pelajar : Saya rasa lebih baik merokok. Lebih Selamat.
Guru : Cikgu pun rasa begitu. Lebih baik merokok.
Demikianlah situasi yang berlaku di dalam kelas sebentar tadi. Pada pandangan saya, guru perlu menunjukan contoh yang baik dan memberi teladan yang sewajarnya. Keadaan seperti di atas seolah-olah guru mengajar pelajarnya untuk melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya. Bahasa yang cikgu gunakan merupakan cerminan kita sebagai cikgu yang bagaimana. Tanpa kita sedari, pelajar zaman sekarang semakin maju, kita perlu bersiap sedia menerima pelajar yang sedemikian. Kadang-kadang mereka menguji kita tanpa kita sedar.
Alasan yang cikgu ini berikan adalah ingin bergurau dan mewujudkan keadaan yang ceria. Tetapi bagi saya tidak kena pada tempatnya. Kita mendidik ke arah yang benar bukan untuk mainan. Apa sahaja yang keluar daripada mulut seorang guru itu merupakan didikan. Oleh demikian jagalah bahasa kita apabila kita mengajar. Jangan mengajar sesuatu yang bertentangan atau salah kerana pelajar akan mencontohinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan