JellyPages.com

Selasa, 19 Mac 2013

Lukisan Minda...Layanan

Assalamualaikum...

Dik...tumpang tanya. Baju ini ada saiz M tak?
Cari la kat situ. Kalu ada, ada la,kalu  tak da abis dah kot...(dengan muka garang)

Terkejut rasanya. Saya tegur dengan cara baik tetapi dibalas sedemikian rupa. Salahkah saya bertanya, selaku pekerja layanlah pelanggan dengan baik. Sekurang-kurangnya jawab dengan baik, tidak perlu marah-marah. Saya rasa malu dengan layanan yang diberikan. Apatah lagi orang lain turut melihat. Tebal kulit muka rasanya.

Kejadian ini menyebabkan saya bertindak meninggalkan kedai terbabit. Mungkin ini kali terakhir saya ke kedai tersebut. Melihat layanan yang sebegitu menyebabkan saya serik untuk berkunjung ke situ lagi. Pengalaman pertama dilayan sebegitu menyebabkan saya serik. Saya tertanya-tanya dimanakah budi bahasanya?Sayakah yang bersalah?

Sepatutnya sebagai pelanggan saya mempunyai hak untuk bertanya barangan yang saya hendak beli. Sebagai pekerja atau jurujual, dia sepatutnya melayan pelanggannya dengan baik. Walaupun mempunyai masalah atau sudah penat bekerja seharian, dia tidak sepatutnya bertindak sedemikian. Secara tidak langsung pelanggan akan berkecil hati dan tidak akan berkunjung ke situ lagi apabila mendapat layanan yang tidak menyenangkan.

Sebagai pelanggan, saya mengharapkan layanan yang sebaiknya. Senyumlah ketika berinteraksi dengan pelanggan. Jangan berat untuk menghulurkan bantuan kepada pelanggan yang memerlukan pertolongan. Saya tidak meminta layanan yang istimewa, cukuplah sekadar senyuman dan berbudi bahasa ketika berinterasi. Berbudi bahasa tidak merugikan kita malah menguntungkan kita. Pelanggan akan berasa dihargai dan selesa untuk berurusan. Fikir-fikirkanlah...


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan