JellyPages.com

Khamis, 28 Mac 2013

Lukisan Minda...Guru Pendidikan Khas

Assalamualaikum...

Mesti tertanya-tanya mengapa saya memilih tajuk Guru Pendidikan Khas. Semasa membaca Majalah Mingguan Wanita, saya tertarik dengan artikel bertajuk "Haslina jadi mata-mata gelap untuk siasat anak murid". Artikel ini mengisahkan tentang ketabahan seorang guru dalam mendidik anak-anak yang kurang upaya dan mengalami masalah dalam pembelajaran. Kata-kata yang menarik untuk kita renungkan, iaitu:

"Kami mungkin mengelap air liur, membasuh air kencing dan besar pelajar tetapi kami bukan orang gaji. Kami mendidik murid untuk menjadikannya insan berdaya saing pada masa depan".

Kata-kata diatas membawa maksud yang mendalam sebagai seorang guru bagi pelajar yang kurang upaya. Pernahkah kita terfikir bagaimana golongan kurang upaya ini berinteraksi dengan masyarakat sekelilingnya? Mungkin orang kurang upaya penglihatan masih boleh berkata-kata, tetapi bagi yang tidak mampu melihat dan bercakap serta tidak mampu medengar, bagaimana mereka berkomunikasi dalam masyarakat? Mungkin dalam kalangan keluarga mereka sahaja yang faham akan komunikasi mereka tetapi bagi masyarakat sekeliling, sukar untuk kita berinteraksi dengan golongan ini tanpa pengetahuan atau pengalaman bersama golongan ini. 

Melalui majalah ini, Cikgu Haslina mendidik anak muridnya untuk berdikari. Beliau membawa anak murid beliau ke pasar raya untuk mengajar mereka berdikari membeli barangan keperluan. Saya amat tertarik. Kesempatan ini kita boleh gunakan untuk mendekati golongan ini dan cuba berkomunikasi dengan mereka. Pertama kali memang sukar tetapi sekiranya kita sering berkomunikasi dengan golongan ini nescaya tiada lagi isu golongan ini dipinggirkan.

Bahasa isyarat, gerak bibir dan sebagainya sering digunakan bagi berkomunikasi dengan golongan kurang upaya ini. Terdapat juga golongan kurang upaya ini yang mampu berkomunikasi dengan baik tetapi dipinggirkan kerana keadaan fizikal yang tidak sempurna dan sebagainya. Kita boleh membantu golongan ini agar mampu hidup bersama-sama masyarakat. Bahasa atau cara mereka berkomunikasi jangan menjadi penyebab atau halangan untuk kita berinteraksi dengan golongan kurang upaya. Saepatutnya kita memahami kekuragan mereka dan menerima seadanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan